Ett bra sätt för företag att synas på och marknadsföra sig själva är mässor. Men man måste synas på rätt sätt, och synas ordentligt!
Det gäller att ha en plan för att synas och en strategi för att genomföra planen. Detta missar tyvärr många, vilket ofta leder till besvikelse och att man inte får ut lika mycket av mässan som man hoppats på.
För att få ett lyckat resultat och optimera ert deltagande på mässor, kommer vi i denna artikel ge dig några tips och saker att tänka på.
Vad är er strategi?
För att få ut så mycket som möjligt utav mässan, och för att få ett lyckat resultat, så bör man börja fundera ut en strategi långt innan själva mässan.
Börja med att fundera över följande punkter:
- Mässans mål?
- Är målet att synas eller sälja? Eller båda?
- Vill ni skapa samarbeten med andra företag?
- Är det rätt mässa att synas på?
För att göra det enklare att nå målen är det bra att från början göra en grundlig planering och strategi.
Mät er framgång
Det är viktigt att även mäta framgången ni haft med mässan. Ett vanligt fel som görs är att framgången inte mäts alls eller på fel sätt. Om inte framgången mäts så vet man inte hur lyckad mässan har varit.
Om ni till exempel tänker dela ut flyers bör ni ha ett mål med antal flyers ni ska dela ut. Ett visst antal sälj kan också vara ett mål. Eller har ni som mål att ni ska prata med några viktiga personer?
Framgången mäts med fördel när det gått en tid efter själva mässan då det är många kunder som vill gå hem och fundera och inte köper något direkt på mässan. Tänk på att det spelar roll vilken bransch ni är i och vilka produkter eller tjänster ni säljer. Något som fungerar för ett företag inom en bransch kanske inte funkar för ett annat företag.
Vad ska man ha för giveaways?
Något alla företag borde se som ett måste på mässor är att ha giveaways. Det gör att besökare kommer ihåg just ert företag och varumärke. Idag är detta ganska enkelt då det finns massor av företag som specialiserar sig på att trycka produkter till företag med deras logga på.
En rolig liten present, pryl eller sak med företagets namn eller logga på är ett roligt sätt att få kunder att komma ihåg just ert företag. Exakt vad för giveaway ni ska ha beror på vad ni erbjuder och vad för bild ni vill förmedla till mässbesökare.
Tygpåsar med tryck är ett mycket bra sätt att synas ute på vilket gör den till en perfekt produkt att ge bort till besökare. Det är många som uppskattar att använda en tygpåse när de handlar, och förhoppningsvis kommer de komma ihåg att ta med den vid varje tillfälle.
Rätt person vid rätt tillfälle
Det är viktigt att skicka rätt personal från ert företag att representera er på mässan. Det kanske inte alltid är de som alltid åker, eller de som tycker om att stå på mässor som alltid är rätt att skicka. Kom ihåg att skicka de som är bra på det dom gör att stå vid er monter.
Fundera på vad som är viktigt på just denna mässa. Är det viktigt med expertkunskap om era produkter eller tjänster? Eller är det viktigt att en riktigt social person som gillar att prata åker?
Ett tips är att ha en tävling på kontoret för att hitta de personer som passar att representera er på mässgolvet just denna gång?
Avslutningsvis
Avslutningsvis är mässor en utmärkt plats att marknadsföra er själva på. Men det kräver en hel del planering, research och uppföljning för att få ett framgångsrikt resultat. Detta innebär också att ta lärdom av mässan och utveckla er för att kunna göra det ännu bättre nästa år.